23:42 10 правил хорошого коду |
![]() Сьогодні вирішив дати початок серії моїх
матеріалів. При написанні різних тем мого блогу я буду керуватись своїм всланим
досвідом в сфері веб-програмування, і звичайно ж своїми помилками і успіхами. Отже на мою думку я, б виділив такі правила: Правило 1: Як банально б це не звучало але ваш код повинен бути
робочим – тобто не містити помилок. Народна приказка говорить «сім раз відмір –
один раз відріж». В нашому розумінні це означає ретельно перевірити написаний
код, виявити помилки, і виправити їх, прорахувати всі можливі ситуації в які
користувач може потрапити після виконання задачі поставленої перед кодом. Правило 2: Ваш код повинен бути "читабельним". Якщо ви один, працюєте над своїми
проектами, звичайно, що в більшості випадків ви зрозумієте те що було написано вами(але
бувають випадки, що не завжди), але ж якщо ви працюєте в колективі, в команді
розробників, ви маєте брати до уваги те що, ваш код в подальшому хтось може
обслуговувати. Це не обов'язкова вимога програмування (зараз досвідченні
программісти мене заплюють) але дотримуючись її, ви полегшете життя своїм,
колегам, або іншим прогаммістам , щоб вони в подальшому, змогли розібратись у вашому коді, підтримувати і
обслуговувати його. Зрештою "читабельний" код має досить привабливий вигляд, і ви в цьому самі
переконаєтесь. Правило 3: Відштовхуючись від попереднього правила можна виділити
наступне: залишайте коментарі до масштабних фрагментів коду, повірте якщо
вам доведеться писати багато js, або рhp бібліотек,
скриптів, для власних проектів, з часом, ви можете забувати що виконує та чи
інша частина коду. В цьому випадку дуже допомагає розділення фрагментів коду
коментарями (максимальна задокументованість). Правило 4: Стосовно браузерів, і JavaScript. Намагайтесь у своїх программах досягти максимальної
сумісності з різними типами і версіями баузерів (IE, Mozilla, Opera, Chrome, Safari). По перше ви повинні притримуватись загальноприйнятих
стандартів, щоб з оновленням цих самих стандартів, або версій різноманітних
баузерів, ваша програма залишалась робочою, і задовольняла вимоги користувача. По друге завжди передбачайте у своїх програмах
крос-браузерне застосування(в основному це стосується JavaScript-програм,
оскільки здебільшого вони реалізуються на стороні клієнта), відмовляйтесь від
«кривих» кодів які працюють тільки в деяких браузерах і не відповідають
стандартам. Правило 5: До першого правила, можна також додати правильне
форматування. Під цим я рекомендую додавати відступи, переноси рядків,
відокремлення незалежних фрагментів коду(логічне форматування). При правильному
форматуванні навіть людина яка нічого не розуміє в програмуванні побачить що
код виконує певні задачі, розділені між собою. При не правильному форматуванні
весь код здається суцільним текстом, і стає нечитабельним навіть для самого
программіста який його написав =) Правило 6: Розділяйте ваш код на окремі функції. Якщо деякий код
в програмі зустрічається достатньо часто, доцільно буде об’єднати його в функцію. Потім ви
просто можете в будь-якому місці програми викликати цю функцію не дублювавши ще
раз код. У великих проектах, чи програмах потім можна використовувати написані
вами функції, а не писати їх спочатку. Це зекономить ваш час – а це дуже цінна
перевага. Проводьте реструктуризацію. Але хочу додати, що перш ніж писати якусь функцію, для
виконання нею поставленої задачі, слід поцікавитись чи не є ця функція
вбудованою в конструкцію мови якою ви програмуєте. Це значно полегшить вашу
роботу і прискорить виконання, компіляцію коду. Правило 7: Давайте правильні імена функціям і змінним.
Загальноприйнятим вважається давати функціям і змінним імена які починаються з
маленької букви. Слід також визначити чи є мова програмування якою ви
користуєтесь регістрозалежною (myWord і MYword –
різні змінні чи ні ?). Якщо ви хочете дати і’мя змінній або функції, яке
складатиметься з двох слів рекомендую такий синтаксис: function my_function () { } або ж function myFunction () { } Так само і стосовно змінних. Правило 8: Контроль, контроль, і ще раз контроль. Припустимо що
ви дотримались усіх вище описаних правил. І випустили своє творіння, свій
продукт. Але ж ми з вами не передбачили ще однієї важливої деталі – які у
нас є гарантії того, що кожен користувач буде раціонально, правильно працювати
з вашою програмою ? Правильно ! Ніяких ! Ніякий програміст врешті решт не
застрахований від не правильного використання його програми, хакерських атак і
т.д. Ваші програми повинні вміти виконувати перевірку на правильність отриманих
даних, і не бажаних значень, а також повинен бути передбачений спосіб їх
виявлення і усунення. Це збільшить вашу впевненість в правильному виконані
програми, і допоможе запобігти збоям в подальшому. Правило 9: Збільшуйте швидкість(швидкодію) ! Перевагу якій, з
двох програм, віддасть користувач, якщо вони обоє виконують поставлену задачу,
але одна повільніше а друга швидше? Ви самі дали собі відповідь ! В наш час це
одне з найважливіших правил, оскільки всі хочуть того, щоб програми
виконувались швидко. Не нагромаджуйте свій код лишніми змінними і функціями.
Ніхто не захоче працювати з «підвисаючими» програмами, де завантаження займає
більше часу ніж саме виконання. Правило 10: Ніякого «гімнокоду». Описати гімнокод, одним терміном
доволі важко. Старайтесь не «придумувати велосипед». Золоте правило
програмування – не ускладнюй. Пам’ятайте код повенен бути простим і максимально
зрозумілим. Старайтесь використовувати усі можливості вашої мови програмування,
а не тільки її основи. Ось і здається все що можу порадити
починаючим веб-девелоперам. На останок скажу що навіть з дотриманням усіх правил не факт, що ваш
код буде правильним. Іноді такий код важко змінити, що унеможливлює його
використання в нових програмах, і буде затрачений час на переписання коду на
новий лад. Раджу дотримуватись «золотої середини» між простотою
коду і зниженням його читабельності(але можливо збільшенням швидкості). Бажаю Вам успіху у всіх Ваших починаннях ! |
|
Всього коментарів: 0 | |